Livingston 🇬🇹🚤🇧🇿🚌⛴ 🏝Caye Caulker

25 november 2022 - Lívingston, Guatemala

Vanuit het jungle hostel Finca Tatin werden meerdere activiteiten georganiseerd, waaronder een wandeling naar onze volgende bestemming; Livingston. Het was ongeveer 5 uur lopen door de dichte jungle. Heel tof om met een lokale gids door de omgeving te wandelen. We liepen door een dorp wat door een goede doelen organisatie gesteund wordt. In het dorp is een ziekenhuis en een school, de statistieken over je kansen in het leven zijn niet al te best in de afgelegen gebieden, maar het project heeft aangetoond dat het bijdraagt aan het gezond en veilig opgroeien van kinderen en een grotere kans op banen in de toekomst. Niet onbelangrijk in Guatemala, ze leren er vroeg hoe je duurzaam moet omgaan met de natuur.

De tocht was bijzonder omdat je door een ongerept stuk jungle wandelt. Met lianen, mega grote (kamer)😂 planten en mooi uitzicht over het rivierdal.

Moei maar voldaan kwamen we aan in Livingston. Dit dorp ligt aan de monding van de rivier en is enkel bereikbaar per boot. In dit dorp woont voornamelijk de Garifuna gemeenschap. Dit zijn afstammelingen van slaven die schipbreuk hebben geleden of gevluchte slaven die naar de nederzettingen in voornamelijk in huidig Honduras en belize. Je loopt letterlijk een andere cultuur in. Lange donkere bevolking, met rasta haar en luidde reggae muziek op straat. Een mooie overgang naar het volgende land Belize. Hier is zijn de Garifuna’s een groot deel van de bevolking.

In livingston wilde we graag 3 nachten blijven. De sfeer was fijn, en in de buurt waren mooie waterval terrassen te voet bereikbaar.  Echter, door het verlengen langs de rio dulce en het kwijtraken van de dagen waren we er op donderdag en in het weekend vaart Mike niet naar Belize. Dus na wat te hebben gegeten reserveerde we een plaats in het bootje voor de overtocht naar Belize de volgende dag (vrijdag 25/11). We regelde een stempel bij de het grenskantoortje in de haven en waren voor 1 nacht ‘in geen enkel land’

De reisdag werd een uitdaging! Meestal hebben we duidelijke van>naar routes genomen, maar nu was het een combinatie van routes en vervoersmiddelen. Ons doel is Caye Caulker. Een eiland vrij noordelijk in Belize, waar de laatste boot om 17u naar afvaart.

Belize heeft niet echt openbaar vervoer, maar wel diverse bedrijfjes die op de 4 snelwegen heen en weer rijden. Een beetje puzzelen dus.

We stapten rond 7u in een langwerpige motorboot die nog enkele stops in Livingston maakte en begonnen aan de overtocht van 1,5u naar Punta Gorda, Belize.

Een soepel vaart. Daar aangekomen kregen we een stempel in ons paspoort maar moesten we het fruit inleveren. 30 minuten later vertrok James’s Busline nasr Belize City. Deze oude amerikaanse schoolbussen hebben hier een tweede leven. Het was een lange lange lange hobbelige rit door belize. Tijdens de rite stapten alle bevolkingsgroepen in en uit. Waaronder ook de mennonieten. Een bevolkingsgroep  die probeert te leven alsof het 16nogwat is. Ze dragen klederdracht. Een soort oud hollands boeren katoenen broeken, hemden en schorten. De vrouwen met hoofddoeken.

Waarom en wel met de bus ‘mogen’ ???

Rond 1600 waren we in Belize city. So far so Good. We namen een taxi naar de pond. (De taxichauffeur had een flesje speciaal bier in zijn beker houder bleek onderweg)

Kochten kaartjes en om 1700 zaten we op de pond naar Caribisch eiland Caye Caulker