Lake Atitlan - San Pedro

13 november 2022 - San Pedro la Laguna, Guatemala

Bij aankomst in San Pedro troffen we onze groepsgenoten om samen te lunchen. Het terugkrijgen van onze overige bagage bleek helaas een tour. Tot 3x toe verlaatte het bedrijfje het tijdstip dat we de bagage zouden krijgen, dus liepen we voor niets heen en weer en liepen we nog een halve dag in vieze kleren rond. Daarbij wel over de lokale markt gekomen, leuk om die bedrijvigheid te zien. Uiteindelijk konden we inchecken in ons hostel. Een prachtig wit gebouw direct aan het Atitlanmeer met veel houtsnijwerk, gietijzer, veranda's en dakterras met uitzicht over het meer.
Na incheck en settelen even spullen afgegeven bij de wasserette. Daarna even heerlijk op de ligstoelen van het dakterras kijken hoe langzaam de zon onderging over het meer. De volgende dag heerlijk ontspannen ontbeten op het dakterras. Daarna verder het dorp gaan verkennen, nog wel stijf en kreupel van de spierpijn.  San Pedro heeft een kleine toeristische strip, maar de rest van het dorp is allemaal nog behoorlijk zichzelf gebleven, met her en der prachtige muurschilderingen en overal kerken. Guatemala is erg religieus, overal zijn kerken van alle verschillende christelijke stromingen en overal zie je spreuken en religieuze muurschilderingen. De bevolking hier is nog merendeel de oorspronkelijke Maya bevolking, daar zijn ze trots op, en ze laten het zien . De dames hullen zich nog in hun prachtige oorspronkelijke kleding. 'Méér' lijkt het motto; meer kleur, meer print. De dames die er echt voor gaan hebben op hun top, rok, gordel en schort allemaal verschillende kleuren en print, en dan evt ook nog een gekleurd lint in de prachtige zwarte vlechten. Dus voor ons is dat rondkijken en genieten.
De volgende dag hadden we het geluk bij het ontbijt héél even een kolibrie te spotten in de binnentuin. In de middag leenden we kajaks van het hostel. Echter in een straal van 200 m om het dorp bleek het water bezààid met plastic in alle vormen en maten. Je werd er verdietig van. In een halfslachtige poging ons schuldgevoel als mens te temperen verzamelden we wat plastic, maar hier viel niet tegenop te werken. Verder op het meer was het water gelukkig wel schoon en hadden we prachtig uitzicht en hebben we heerlijk gezwommen. Onze laatste dag aan het Atitlanmeer hebben we met de veerbootjes, 'lancha's, twee andere dorpjes aan het meer bezocht, . De lancha,s zijn kleine bootjes die pijlsnel over het water stuiteren, dus al varend is  een regenjas best handig . Santa Cruz,  volledig authentiek, heel klein en kronkelig tegen de berg gebouwt, en San Juan waar we heerlijk in wat winkeltje hebben gesnuffeld voor de prachtige textiel. Met de tuctuc teruggescheurd naar San Pedro, waar we gegeten hebben in een behoorlijk beroerd Amerikaans bbq'restaurant'; 's nachts werden we beiden wakker van de dorst door de hoeveelheid zout die op het vlees had gezeten.
De avond nog even heerlijk op het dakterras sterren gekeken met een biertje. De volgende dag namen we afscheid van ons heerlijke hostel en vertrokken we met een busje richting de volgende bestemming, Antigua.