🇲🇽🚌🇬🇹 Naar Guatemala

10 november 2022 - Quetzaltenango, Guatemala

En toen gingen we de grens over naar Guatemala.

Om 5 uur ging de wekker, om 6 uur kwam onze shuttlebus ons ophalen. Die bleek het hele dorp rond te gaan om alle toeristen op te pikken, dus uiteindelijk waren we om 7 uur pas echt op weg. Gedurende 4 uur reden we door mooi bergachtig platteland richting de grens, waar we soepel langs de douane gingen. Daarna begon echter de pret. De bus bleek niet verder te gaan dan de grens, dus  werden we uitgeladen, bagage mee, en gingen we lopend de grens over. Daar werden we opgewacht door een mannetje die het stokje overnam. Hij had een zeer geordend lijstje welke toerist waarheen moest, maar verder bleek het een lichte chaos. 3 kwartier waren we bezig met het sorteren en hersorteren van de groepjes toeristen over de verschillende busjes om naar de verschillende bestemmingen te gaan. Eenmaal in Guatemala bleek er per direct een groot verschil met Mexico. De eerste indruk van Guatemala was zo niet heel positief. Slechte weg, vies,  veel uitlaatgas, veel afval langs de weg en armoede. Wij dachten dat de wegen in Mexico minder goed waren, bij nader inzien bleken die best prima. De weg Guatemala in zit vol gaten, vol verkeersdrempels, onoverzichtelijke bochten  en is ongelofelijk stoffig.  De rijstijl laat zich hier het beste omschrijven als 'Ik rijdt door, en jij kijkt maar wat je doet.' Al bellend wordt er geraced, geremd en obstakels ontweken. Toch lukte het om eindelijk al hobbelend ons blog bij te werken  Na 6 uur hotsebotsen werden we onverwacht bij een tankstation buiten Quetzaltenango (Xela voor locals) eruit gezet. Maar toen bleek de organisatie toch weer onverwacht goed, er stond een taxitje te wachten om ons af te zetten naar het hostel. In de avond snel alle voorbereidingen treffen voor onze hike van morgen. Avondeten, blogs uploaden, boodschapje doen en tassen ompakken. Om half twaalf konden we eindelijk naar bed. Morgen staat weer om 5:00 de wekker....

🖼Fotos vind je in het gelijknamige album