Merida

31 oktober 2022 - Mérida, Mexico

Na het kleine stadje vervolgen we onze reis met een busrit van 2,5u naar Merida. Merida is de hoofdstad van de staat Yucatán.

Merida heeft een oud centrum waar nog veel gebouwen staan uit het begin van de Spaans koloniale tijd.  We zijn er rond dia de muertes, de dag van de doden. Een ceremonie waar de Mexicanen hun doden gedenken. Het lijkt in de uitwerking soms wat op Halloween of Carnaval, maar het is duidelijk geen feest en wordt met name in huiselijke kring beleefd. Voor de toeristen zijn er natuurlijk wel tal van activiteiten. Mede namens de james bond film van enkele jaren geleden. Voor die tijd waren er nauwelijks optochten door de stad.

We probeerden nog te reserveren voor een spooktocht buiten de stad, op de fiets, maar die zat helaas vol.

Onderweg van het busstation naar het hotel rook Heleen heerlijke soep bij een straatstalletje, daar zijn we dan ook naar teruggegaan om op plastic krukjes lekker te eten. Soepje, tortilla, heerlijk!

In de avond was er op het centrale plein een podium waar traditionele dansen werden gedaan. Het was een beetje dringen want er was niet echt een tribune en het podium was vrij laag.

In de avond hebben we nog het lokale uitgaansleven verkend en wat biertjes geproefd in een lokale bar, waar je verplicht ook moest eten. Vervelend die nacho’s met guacamole..

De 1e volle dag in Merida hebben we door straatjes geslingerd. Een aantal straten zijn vrij gericht op toeristen, maar als je 3 blocks verder loopt kom je in de wijkjes met lokale winkels. Alle gevels hebben vrolijke kleuren en het is er rommelig druk.

Er is een grote straat met enkele sierlijke gebouwen die ons aan de villavolta uit de Efteling moesten denken. Verder vonden we de avenue niet echt een highlight en vooral stinken door de uitlaat gassen.

We zijn neer gestreken voor een kopje koffie bij een mooi pleintje in het oude theater van de stad (er zijn er wel 4 incl concertzalen) Op een gegeven moment stonk het wat naar rook en werd het heiig verderop. Enkele mensen keken boven ons en het werd onrustig. Wat bleek, het dak van het theater stond in de fik! Even bleven we uit interesse en ramp toerisme staan, maar binnen enkele minuten werd het hele plein leeg geveegd door de politie en rukte de brandweer massaal uit. Spannend moment, en triest voor het theater. Gelukkig bleek later de schade relatief mee te vallen. Het theater staat er nog en er is niemand gewond geraakt.

We zijn nog kort de kathedraal in geweest, die de oudste van het continent Amerika is. De Spanjaarden hebben heel praktisch 😬 alle maya tempels gesloopt en er huizen en kerken van gebouwd. Je ziet soms in de muren nog oude maya vormen.

Het oudste pand van de stad, aan het centrale plein, wat tot 1985 nog in de familie was is open als museum. Er staan vooral victoriaanse meubels maar maakte niet echt indruk. Naast de ingang zat een pin automaat, dus wij hebben vrolijk lang in de verkeerde rij gestaan tussen de locals. “wat leuk dat die ook hun eigen gratis musea bezoeken” 😂

s’Avonds prima in een lokale diner gegeten.

De tweede dag in Merida startte met een ontbijtje op de locale markt. Een markt is altijd een leuke spot voor de lokale rariteiten qua voedsel, al viel het hier wel mee. Wat opviel is dat het ook de plek was waar veel oude ambachten waren die handmatig van alles konden repareren.

Deze dag hebben het maya museum bezocht. Voor meer info en context over de oorspronkelijke bewoners van het schiereiland en de bouwers van alle historische steden en tempels in de jungle.

Het museum was heel goed opgezet en schonk naast de ‘oude stenen’ ook veel aandacht aan de maya’s als maatschappij, cultuur en kleding toen en nu!

In de avond nog wat rond gelopen, bij een TL verlichtte tent gegeten (dat zijn de lokale tentjes met eenvoudig eten)

De volgende ochtend zijn we na een ontbijtje bij een schattig tentje naar het vliegveld gegaan om onze huur auto op te halen.