Valladolid

28 oktober 2022 - Valladolid, Mexico

Op  28 oktober kwamen we aan in Vallodalid, een lief klein provinciestadje dat aan alle Mexicaanse cliché's voldoet: heet en hoge luchtvochtigheid, lage betonnen huisjes in vrolijke pastelkleuren met bladderende stuc, overal salsa muziek, overal verkopertjes op straat, veel gemotoriseerd verkeer zonder enig filter op de uitlaat, en alle winkels lijken op de Action. En er rijden hier nog Volkswagen Kevertjes rond! :) (Later bleek dat elders in Mexico ook nog. De laatste Kever rolde hier nog in 2003 van de band!)
We verbleven in een heerlijk hostel; gezellige keuken, aardig personeel, mooie binnentuin met bananenbomen, hangmatten en zwembadje.  En een geadopteerde zwerfhond :)
Bij aankomst even fijn afkoelen in het zand en settelen. Daarna rondlopen in het stadje,  lekker straatje slingeren en nog een tropische regenbui over ons heen gehad. 's Avonds gezellig met het hostel gezamelijk empanada's gemaakt als avondeten.
Volgende ochtend met een lokaal busje naar  Chichen Itza gegaan, de grootste Maya-vindplaata uit de regio en één van de 7 nieuwe wereldwonderen. Ter plaatse veel verkopertjes en een bloedhete zon. Indrukwekkend om je eerste Maya piramide te zien, de monumenten zijn hier groot en goed gerestaureerd.  Samen met andere Nederlanders een gids gedeeld. Goed informatief verhaal over de Maya's, hun tempels, sport en cultuur, en de mans politieke visie en levenswijsheden kregen we er gratis en nadrukkelijk bij.
Terug in het hostel lekker gegeten in de tuin met een afgehaalde maaltijd van het lokale marktje.
's Avonds bleek het hostel spontaan een avond-zwemtour naar een lokale cenote te organiseren.
Yucatan heeft het unieke natuurfenomeen cenotes: zinkgaten  die zijn ontstaan bij de inslag van de grote meteoriet 65mln jaar geleden die het einde was van de dinosauriërs. . Deze cenotes zijn gevuld met met water en zijn samen deel van een groot onderaards waterstelsel en kunnen wel 100 m diep zijn. Veel cenotes liggen verstopt in het bos, maar veel worden ook uitgebaat als recreatie.
Met 5 anderen werden wij door een auto en pickup truck  naar de cenote gereden, onderweg leuk gepraat met onze Mexicaanse chauffeuse over het dagelijkse leven in Mexico.
Bij aankomst met een trap langs de rotswanden afgedaald in de cenote. Deze werd alleen verlicht met een paar olielampjes dus de aanblik van de omringende rotsen,  boomwortels en hangplanten en weerspiegeling in van het water was erg sprookjesachtig. Toch iets aarzeling om in zwart, onpeilbaar diep water te springen, maar eenmaal erin was het water heerlijk koel. Boven ons schenen de sterren door de opening van de cenote naar binnen. Nadat we uitgezwommen waren hebben we met de anderen en onze twee Mexicaanse begeleiders bij een kampvuurtje met een biertje heel gezellig gekletst. Ze vertelden dat deze cenote in een natuurgebied ligt waar de Jaguar nog voorkomt, een heilig dier voor de Maya's. Supervet.
Terug naar het hostel reed onze auto een klapband in een gat in de weg. Gelukkig konden we meerijden in de laadbak van de pickup truck. Met een koele wind, onder de sterren door het bos terug gereden naar huis.
Een heerlijke dag, met twee prachtige highlights!

De volgende dag na een lekker ontbijtje in de binnentuin 2 fietsen geleend van het hostel. Rustig fietsend de rest van het stadje en de omgeving verkend. Het was weer bloedheet, maar met een briesje op de fiets te doen. We zijn naar twee meer cenotes in de omgeving gefietst om lekker te zwemmen. Cenote Oxman met een slingertouw en prachtige boomwortels en hangplanten, en de meer commerciële cenote Saamal met (kunstmatige) waterval de cenote in. Lekker zwemmen en snorkelen naar catfish. Aan het einde van de dag ons verkeken op de avondschemering, die is hier heel kort. Om 17:15-30 begint het te schemeren, en om 18:00 is het pikdonker. Gedeeltelijk door het donker met behulp van onze zaklampjes naar huis gefietst. In de avond voorbereid op het vertrek van de dag erna.
De volgende ochtend uitgecheckt en naar het busstation gelopen voor de bus naar Merida. Aan het einde van een lange rij bij het loket bleken de eerstvolgende bussen echter al allemaal vol te zijn. Oeps, volgende keer kaartje toch maar van te voren kopen. Kaartje gekocht voor in de middag, terug naar het hostel, tas gedropt en heerlijk geluncht in een zaakje dichtbij, waarna we opnieuw vertrokken richting bus. Dag Vallodalid, het was fijn. XXX.