Palenque

6 november 2022 - Palenque, Mexico

Met de nachtbus uit Merida in de ochtend aangekomen in Palenque. Ondanks dat het een comfortabele bus was, toch behoorlijk gaar aangekomen. Het gehorsebots van de bus over de verkeersdrempels en gaten in de weg maakte het lastig aaneengesloten te slapen. Het verblijf  hadden we dit keer op advies van de reisgids buiten het dorp gekozen, Palenque zelf hebben we weinig gezien.
Palenque ligt buiten Yucatan, in de provincie Chiapas. Het klimaat is hier meer tropisch. Het is hier (nog) groener, het regent meer en in tegenstelling tot Yucatan is het hier prachtig bergachtig en lopen er riviertjes. Het is hier natuurlijk nog steeds heet, maar de regenbuien geven wel wat verkoeling.  Bij Palenque is een reservaat tropisch regenwoud met daarin een grote Maya-vindplaats.
Bij aankomst in het hotel even slapen en lezen en zwemmen bij het zwembad. Halverwege de middag naar El Pachan gelopen. Dit is een stukje in het tropisch regenwoud waar enkele decennia geleden tussen de riviertjes kleine hutjes en barretjes zijn gebouwd. Een deel wordt nog gebruikt, een deel is verlaten (door COVID?) Dit geeft een curieuze mix van half-wilde tropische jungle, riviertjes, stapstenen, bruggetjes,barretjes en mini-capibara's.  Het was een aparte ervaring, het bleef aanvoelen alsof je in de tropen-kas van de Hortus Botanicus was beland.
We blijven ons verbazen (en verrukken) over de natuur van Mexico. Het blijft zo gek om geen enkel vogelgeluid van thuis te herkennen en alle kamerplanten die je alleen uit het tuincentrum kent, hier weelderig groeiend in het wild aan te treffen.
In el Pachan lekker rondgelopen en gekeken tot het donker werd. Heerlijk ontspannen gegeten met een drankje en fantastische guacamole vooraf, en een cocktailtje achteraf ;) Daarbij nog onverwacht getracteerd op dinner-entertainment met livemuziek en een vuurdanseres(?)
De volgende ochtend met een busje naar de Maya-vindplaats Palenque gereden. Dit was prachtig. Deze voldeed het mooist aan het clichéplaatje van onontdekte-Mayaruïne-in-de-jungle. Onze innerlijke Indiana Jones was gelukkig.
Samen met een aantal andere toeristen deelden we een goede gids die ons meenam langs de gebouwen. Daarna gingen we nog met een kleiner groepje de naastgelegen jungle in en langs wat niet-uitgegraven Mayagebouwen. Dit was prachtig; grote tropische bomen, tig verschillende planten, vlinders, vogels, brulapen in de toppen van de bomen. Er wordt maximaal geleefd, gegroeid en gebloeid, en maximaal gestorven. Bijzonder om te zien dat de Mayagebouwen compleet zijn verzwolgen door de jungle. Puur door hoogteverschillen en wat losse stenen merk je dat je op een gebouw staat, bizar om te bedenken hoeveel historisch erfgoed zich onder je voeten bevindt. Ineens begrijp je waarom veel van de Maya's pas kortgeleden is ontdekt. In Palenque kiezen ze ervoor niet alles uit te graven, dan zouden ze veel te veel jungle moeten ontginnen, dus een groot deel van de gebouwen blijft onontdekt. Na de rondleiding nog wat zelf rondgewandeld langs een half-uitgegraven deel, de woudreuzen staan nog op de gebouwen.
Hierna zeer voldaan terug naar het hotel voor een chill-en-zwemsessie.
In de avond weer voorbereiden voor vertrek de volgende dag, de wekker staat op 5:45....